4 dager som gjerne kan gjentas

av | mai 16, 2018

Sliter du med smerter i nakken og skuldrene som kanskje skyldes skjermbruk? Ønsker du å være sjef over din egen mediebruk? Her er noen enkle øvelser som kombinerer begge deler!

Av Halldis B. Volle
skribent i Tro & Medier

Dag 1:

Rull skuldrene 10 ganger fremover og 10 ganger bakover. Husk å puste rolig mens du gjør det. Denne øvelsen løser opp i stive og stramme muskler øverst i skuldrene, på baksiden av nakken og nedover i ryggen. Legg telefonen til lading og slå av lyden. Ikke ta borti telefonen før den er ferdig ladet. Lad gjerne telefonen ute av syne.

Dag 2:

Sitt på en stol og samle hendene i fanget. Løft armene og strekk de frem mens du skyter rygg. Når du kjenner at det strekker mellom skulderbladene eller i ryggen holder du stillingen noen sekunder før du retter deg opp og slapper av. Gjenta dette 5 ganger. Ved hjelp av denne øvelsen får du strukket på musklene fra nederst i ryggen og helt opp i nakken. Skru av lyden på telefonen og legg den fra deg ute av syne i en time.

 

Dag 3:

Bøy hodet til den ene siden og la det hvile der i 30 sekunder før du bøyer hodet til den andre siden. Pass på at du puster rolig ut og inn og hold blikket fremover. Denne øvelsen tøyer musklene på begge sider av nakken. Ta en skjermfri kveld der du inviterer venner på besøk eller spiser og prater med din kjære.

 

Dag 4:

Lag dobbelthake ved å trekke haken inn uten å bøye hodet fremover. Hold stillingen i 10-15 sekunder før du tar pause og gjør det igjen. Gjenta dette 10 ganger. Ved å gjøre dette tøyer du musklene på fremsiden av halsen. Last ned appen Moment (iPhone) eller UBhind (Android) som gir oversikt over mobilbruken og kan bidra til bevisst bruk.